Om föreningen

Denna förening är en bostadsrättsförening som bygger på engagemang och ansvarstagande från medlemmarna. Det innebär att vi alla har ansvar att ta del av information och följa beslut från styrelsen och årsstämman. Det innebär också att vi engagerar oss i vår fastighetsförvaltning och skötsel i stort och smått. Det kan t ex innebära att delta i styrelsens arbete men även att vi hjälps åt när vi ser att en glödlampa behövs bytas eller gården skottas och sandas eller plocka skräp och hålla prydligt. Skyfflar, glödlampor etcetera finns i vårt gemensamma förråd i gårdshuset (nummer 8). Utemöbler till innergården finns i gårdshusets källare under vintern och bärs upp på våren av den som vill använda dem.

För att minska risken för inbrott och skadegörelse hjälps vi åt med att se till att obehöriga inte kommer in i huset. Lämna inte ut portkoden för lättvindigt och se till att inte obehöriga går in i trapphuset samtidigt samt se till att dörren går i lås vid in- och utpassage.

Stadgar
Stadgarna är föreningens interna regelverk som innehåller särskilda regler för föreningen, bland annat gällande medlemskap, avgifter, föreningsstämma och styrelse. Stadgar - 702000-2783.pdf

Styrelse
Fram till årsstämma 2024 har styrelsen följande sammansättning:

• Karin Lindahl, ordförande
  • Patrik Thelander
  • Robert Witt
  • Regina Kevius
  • Frida Anderberg

Föreningsstämma
Årligen under vårkanten genomförs årsstämma. Då redovisas det gångna årets förvaltning av ekonomi och fastighet. Beslut fattas om motioner som inkommit och styrelse väljs.

Det är viktigt att samtliga medlemmar är närvarande vid stämman eller representerade med fullmakt. Vid eventuella omröstningar gäller en röst per lägenhet. Vill man göra sin röst hörd under löpande verksamhetsår, ta kontakt med någon i styrelsen.

Försäkring
Fastigheten är fullvärdesförsäkrad genom Bostadsrätternas Fastighetsförsäkring (försäkringsgivare Folksam). Bostadsrättstillägg ingår i fastighetsförsäkringen och behöver därför inte tecknas separat av varje medlem.

Ekonomisk förvaltning
Botema hanterar föreningens ekonomiska förvaltning. BRF Brunkeberg årsredovisning 2022.pdf

Mäklarbild
Mäklarbild beställs på https://www.botema.se/order/maklarbild

Pantsättning
Ekonomisk förvaltare Botema administrerar lägenhetsförteckning och ombesörjer pantsättningsadministration. Botema tar ut en expeditionsavgift på stadgeenliga 1% av ett prisbasbelopp per lån.

Överlåtelseavgift
Ekonomisk förvaltare Botema administrerar lägenhetsförteckning och ombesörjer pantsättningsadministration. Botema tar ut en expeditionsavgift av köparen på stadgeenliga 2,5% av ett prisbasbelopp i samband med överlåtelse.

Andrahandsuthyrning
En bostadsrätt upplåts i syfte att bostadsrättsinnehavaren själv skall bo permanent i den. Den som vill hyra ut sin bostadsrätt i andra hand kan få göra det under vissa villkor. Ansökan om andrahandsuthyrning ska göras skriftligen till styrelsen. Korttidsuthyrning via t ex Airbnb godkänns ej.